فاعلية برنامج تدريبى سلوكى لتحسين الذاكرة العاملة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد The Effectiveness of a Training behavioral Program Based to ImproveWorking memory in Children with Autism Spectrum Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية، جامعة كفرالشيخ

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي سلوكى لتحسين الذاكرة العاملة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ، والتحقق من استمراريته بعد فترة المتابعة التي استغرقت شهرين، وتكونت عينة الدراسة من (20) تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي: مجموعة تجريبية عددهم (10) أطفال، ومجموعة ضابطة عددهم (10) أطفال وتراوحت أعمارهم من (6-10) بمتوسط عمري قدره (8.35)، وانحراف معياري مقداره (±1.18)، واستخدمت الدراسة برنامج تدريبي (إعداد/ الباحث)، ومقياس الذاكرة العاملة ( أعداد/ الباحث)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج تدريبي في تحسين الذاكرة العاملة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، واستمرار الفعالية بعد فترة المتابعة التي استغرقت شهرين، واستناداً إلى هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات، والمقترحات التربوية.
Abstract
The research aimed to reveal the effectiveness of a training behavioral program to improve working memory in children with autism spectrum disorder, and to verify its continuity after a two-month follow-up period. The sample consisted of (20) participants divided equally into two groups: an experimental group of (10) children, and a control group of (10) children, aged (6-10) with an average age of (8.35) and a standard deviation of (±1.18). The study tools included the working memory (prepared by the researcher), and the training program based (prepared by the researcher), The study results showed the effectiveness of the training program in improving working memory in children with autism spectrum disorder, and the continuity of effectiveness after a two-month follow-up period. Based on these results, the researcher presented a set of recommendations and educational suggestions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية